vrijdag 4 december 2015

Dag 4


Na de vele verplaatsingen deze week, en de dure treintickets was ik blij dat deze activiteit in Brugge was. De eerste activiteit van de dag was het bezoeken van een museum, namelijk het Groeningemuseum. We verzamelden om kwart na één (lekker lang uitslapen).


© We kregen een korte uitleg wat we gingen doen hier, het was namelijk niet een gewoon bezoek of vrij bezoek, maar een spel. Een werkvorm die we later kunnen toepassen in onze uitstappen als leraar. Het spel is bedoeld voor leerlingen uit het middelbaar. Enkele vragen en opdrachten werden aangepast, zodat het niet te gemakkelijk werd. Het plot was dat er een schilderij werd gestolen. Wij moesten uitvinden welk kunstwerk gestolen werd. Wie de dader was en waar de dader zich bevond op de map van Brugge door opdrachten op te lossen. Hoe meer oplossingen hoe meer tips je kreeg. De groep werd in groepjes van drie verdeeld en elk groepje kreeg een pion die we op de map van 'oud' Brugge plaatsten. Elke locatie op de map stond gelijk aan een kleur en een cijfer waar een opdracht mee is gepaard. Iedereen kreeg een invulblaadje, pen en een opdrachtenmapje. De opdrachten bestonden ten eerste uit een zoekopdracht met daarin een aparte opdracht. Deze aparte opdrachten zijn telkens anders. Ben je klaar met je opdracht of je denkt het antwoord te weten op de vraag, dan ga je terug naar de docent (leerkracht) en die beslist of het al dan niet juist is. Bij een goed opgeloste opdracht krijg je een tip en een nieuwe opdracht. 

Het Groeningemuseum serveert een gevarieerd overzicht van de geschiedenis van de Belgische beeldende kunst met als hoogtepunt de wereldbefaamde Vlaamse primitieven. Daarnaast bewonder je ook neoclassicistische topwerken uit de 18de en 19de eeuw, meesterwerken van het Vlaamse expressionisme en heel wat naoorlogse moderne kunst.

Zwaartepunt van de collectie is ongetwijfeld de wereldberoemde verzameling Vlaamse primitieven met topwerken van Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes en Gerard David. Belangrijk 
is ook het werk van de neoclassicisten (eind 18e eeuw) die internationaal succes kenden. Kunstenaars als Suvée, Duvivier, Ducq, Odevaere en Kinsoen staan bekend om hun historiestukken en portretten in een koele en sculpturale stijl. De opmerkelijke verzameling schilderijen van Vlaamse expressionisten springt eveneens in het oog, met werk van Permeke, De Smet, Van den Berghe, Brusselmans en Tytgat. Het Groeningemuseum dankt zijn internationale uitstraling niet alleen aan zijn uitzonderlijke vaste collectie, maar ook aan de prestigieuze tentoonstellingen die er geregeld plaatsvinden. (Groeningemuseum. (z.j.). Geraadpleegd van https://bezoekers.brugge.be/nl/groeningemuseum)

Ik vond dit educatief spel enorm interessant, vooral voor leerlingen uit het middelbaar. Want het bezoeken van musea is niet altijd evident. Een opdrachtenbundel meegeven is een optie, maar daar leren de leerlingen niet altijd iets bij als ze zonder nadenken of kijken iets klakkeloos overschrijven. Vooral bij kunst en musea waar beeldende kunst het onderwerp is dan is dit spel ideaal. Want je leert de leerlingen kijken naar iets (kunst in dit geval). De leerlingen leren (kunst)geschiedenis, (godsdienst), taal... Enkele opdrachten die ik goed vond hiervoor is: de opdracht waar de leerlingen moeten zoeken naar een bepaald schilderij, in de opdracht staat een kopie van het werk maar dan met tekstballonnen. De leerlingen moeten een dialoog bedenken voor in die tekstballonnen. Hiermee gaan de leerlingen het schilderij goed analyseren en bekijken. De leerlingen kijken naar compositie, kleur, lichaamstaal... Een andere opdracht dat ook zeer goed was: het zoeken naar een schilderij of kunstwerk waar bepaalde verhalen in voor komen. Vele werken gaven hetzelfde verhaal weer maar die toch anders zijn. Hierdoor moeten de leerlingen goed kijken en vergelijken. Wat hebben deze kunstwerken met elkaar gemeen? Bv. Dag des oordeels. 

Na het museum was het snel eten en richting Oostende vertrekken. Om 17u werden we verwacht in de Fortstraat voor de start van de Slottweedaagse. 

Bij het toekomen werden we verdeeld in kamers en konden we opgeven of we wilden meedoen met de talentenacts. Voor de start van ons tweedaagse werden we samengeroepen voor het overlopen van de regels. Er waren deze twee dagen tien verplichte groepstaken waar je jezelf voor kon opgeven (als er nog plaatsen vrij waren). Ik koos voor de opkuis van het avondmaaltijd van donderdag. Dit was slimme keus van mij omdat ik wist dat er veel lawaai ging zijn die nacht. Veel lawaai is gelijk aan weinig slaap voor mij en met weinig slaap ben ik niks waard de dag erna. Terwijl groep één bezig was met het voorbereiden van de aperitief kon de rest uitrusten of ontspannen. Groep 'avondmaaltijd' kon na de aperitief beginnen met het maken van de spaghetti. Na de maaltijd hield ik me bezig met mijn eigen taak, het opruimen van de tafels, borden en de afwas. Het gebrek aan handdoeken was een klein probleempje maar met wat creativiteit krijg je alles opgelost. De avond was gevuld met spel om elkaar beter te leren kennen. Speeddaten! Dit was eigenlijk best leuk, in 3 minuten (of minder) kon je vragen stellen en elkaar beter leren kennen in een mum van tijd. Ik probeerde zoveel mogelijk originele vragen te stellen en er wat humor in te gooien zodat het wat luchtig bleef. Ik ben slecht in namen maar ik heb leuke gesprekken gehad met heel veel mensen. Na de activiteit waren er acts van de studenten. Het waren er niet zoveel maar het was enorm gezellig. We kregen toen ook nog een dessert gemaakt van Elena en haar helpers. Zelfgemaakte brownies en zandkoekjes. De dag werd afgesloten met een feestje waar iedereen zelfs de docenten uit de bol gingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten