vrijdag 4 december 2015

Dag 2


Na een lange nachtrust stond ik klaar voor dag twee! De eerste activiteit van de dag begon in het Sciencemuseum "Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen" te Campus Sterre van Ugent in gebouw S30. Ik dacht dat de weg naar hier door de regen een uitdaging ging zijn, maar het vinden van gebouw S30 was uiteindelijk de echte uitdaging.

Het Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen huisvest de collectie historische wetenschappelijke instrumenten van de Universiteit Gent. Aan de hand van de technologische vooruitgang van deze instrumenten schetst dit museum de geschiedenis van de verschillende wetenschapstakken.

Verschillende Gentse wetenschappers worden in dit museum in het licht gezet, zoals Joseph Plateau (de vader van de film), Leo Baekeland (de uitvinder van de eerste kunststof), en August Kekulé (de grondlegger van de aromatische chemie). Je kan er ook een aantal opmerkelijke collecties bezichtigen, zoals de collectie historische en hedendaagse microscopen, verschillende elektriseermachines en een uitgebreide verzameling landmeetkundige instrumenten. Het museum toont niet enkel instrumenten die voor onderzoek werden gebruikt, maar ook demonstratietoestellen bij het wetenschappelijk onderwijs. Zo verzamelde Joseph Plateau tientallen natuurkundige instrumenten. Bij het plantkundeonderwijs gebruikte men dan weer prachtige bloemmodellen uit papier-maché.(Het museum. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.sciencemuseum.ugent.be/het-museum.html)






Wat enorm leuk was aan deze activiteit was dat ik hier veel leerde over de geschiedenis van elektriciteit, omdat mijn geschiedeniskennis ergens zoek is in mijn brein (wat minder leuk is). De presentator en verteller deed het trouwens super goed, waardoor ik geen enkele keer mijn aandacht verloor. De tussentijdse proefjes bij de presentatie was natuurlijk tof en prikkelde me om nog meer te weten en te zien. Ik zou zeker met mijn leerlingen hiernaartoe trekken op klasuitstap, want de theorie kan je natuurlijk als leerkracht wel meegeven maar de testjes in levende lijve zien gaat natuurlijk niet in een klaslokaal. Het was zeer educatief en niet te ingewikkeld. Het was een klein museum maar gezellig en mooi. 





Na het Sciencemusum was het tijd voor lunch en om mijn medestudenten beter te leren kennen. Dat kon blijkbaar enkel met een stuk pizza in de hand.


Met een volle buik, door de regen onderweg naar de volgende activiteit. De plantentuin van Ugent. Voor de activiteit had ik gemengde gevoelens, omdat ik dacht, planten leuk, daar ken ik niet zoveel van, maar met dit ijzige weer? Afzien! 

Tot de plantentuin behoren, naast de levende collecties zowel buiten als in broeikassen, een uitgebreide zaadbank en een herbarium. De levende collectie bestaat uit een arboretum, een mediterrane afdeling, een systematis


ch gedeelte en een rotstuin. De kassen bestaan uit de Victoriakas met onder andere Victoria amazonica, Euryale ferox en Victoria cruziana, een tropische en subtropische kas en een succulentenkas. De tuin en de publiekskassen (Victoriakas, tropische kas en subtropische kas) zijn dagelijks gratis toegankelijk.

De plantentuin is aangesloten bij Botanic Gardens Conservation International, een non-profitorganisatie die botanische tuinen samen wil brengen in een wereldwijd samenwerkend netwerk om te komen tot het behoud van de biodiversiteit van planten. (Plantentuin. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.ugent.be/we/nl/diensten/plantentuin/)


De rondleiding was interessant, maar iets te langdradig. De gids kon niets verkeerd doen, ze kon het enthousiast vertellen en wist hoe ze voor groepen moest spreken. Na twee uur was het moeilijk om me te concentreren. Het was ook iets te diepgaand op bepaalde plantsoorten waarvan ik niet zoveel wist. Gelukkig was het niet alleen buiten maar ook in de verwarmde serres. Dit leek een uitstekende uitstap voor studenten biologie maar niet zozeer voor mij. Bovendien was het ijskoud buiten en dat was puur afzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten