vrijdag 4 december 2015

Dag 3

We zijn al dag drie! Normaal gingen we vandaag naar Brussel, maar door het dreigingsniveau 4 ging dat niet door. Dus gingen we naar Antwerpen, twee museums bezichtigen. In het begin van de dag werden we gesplitst in twee groepen. De ene groep ging naar MAS en de andere groep ging naar Red Star Line Museum en wisselden achteraf na de lunchpauze. 


Ik begon bij het MAS (Museum Aan de Stroom). Dit prachtgebouw dat bestaat uit 9 verdiepingen en een dakterras met een 360-view van de stad Antwerpen. Het was een vrij bezoek en er was veel te zien, maar niet alles was even interessant. De gelijkvloers bestond eigenlijk uit de ticketverkoop, onthaal en vestiaire/lockers. Het begon eigenlijk een beetje op verdieping twee. Het Kijkdepot biedt de bezoeker een blik achter de schermen van het museum. Vanachter een gaaswand kan het publiek kijken naar de niet tentoongestelde objecten van het MAS. In het eerste niet-toegankelijke deel van het Kijkdepot staan rekken, kasten en wanden,



tot de nok gevuld met gelabelde voorwerpen. Het tweede en toegankelijke deel van het Kijkdepot vertelt het verhaal van een rijk verzamelverleden. De collectie van de stad Antwerpen ontstond in de 19de eeuw. Verzamelaars legden de basis van dit kleurrijke patrimonium. In het Kijkdepot pronken onder meer de luxeartikelen van verzamelaar Ridder Smidt van Gelder (1878-1956). Maar de echte tentoonstellingen begon vanaf verdieping drie tot en met acht. Er was heel veel te zien, helaas te weinig tijd om alles grondig te lezen. Het interessantste naar mijn mening was eigenlijk het gebouw. Dit architecturaal kunstwerk het 'stapelhuis’ van Neutelings Riedijk Architecten is enorm mooi en modern. Leuk om door te wandelen!




Na het MAS ging ik eten en ging ik naar het Red Star Line Museum dat vijf minuten verwijderd was van het MAS. Het personeel, die in stonden voor de groepslockers waarvan de sleutel bij de balie moest blijven, was niet vriendelijk. Ze wilden de lockers niet '20' keer open doen... Ze konden ook naar mijn mening de sleutel meegeven wat gemakkelijker voor iedereen geweest zou zijn. Het museum zelf was klein... heel erg klein. Om eerlijk te zijn sprak het mij niet aan. Ik was blij dat het ook een vrije bezichtiging was. 


Met hun hele leven gepakt in enkele koffers, nemen miljoenen mensen vanaf 1800 de boot vanuit Europa naar Amerika. De Verenigde Staten en Canada zijn het beloofde land voor fortuinzoekers en iedereen op zoek naar een beter bestaan. De reis naar de nieuwe wereld begint voor vele mensen in een havenloods in Antwerpen. Tussen 1873 en 1934 banen de oceaanstomers van Red Star Line voor ongeveer 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen de weg naar een nieuw leven.

Hoge verwachtingen en diepe teleurstellingen
In de historische loodsen van de legendarische rederij met de rode ster in de vlag, is vandaag het Red Star Line Museum gevestigd. Hier wordt het verhaal verteld van de miljoenen Europeanen die moedig of wanhopig genoeg waren om hun oude leven achter te laten, op zoek naar een beter bestaan. Via een emotionele rollercoaster van hoge verwachtingen en diepe teleurstellingen, jagende adrenaline en slapeloze nachten gaat het richting droom die werkelijkheid wordt. Of niet. De voormalige havenloodsen van Red Star Line zijn de perfecte plek om de verhalen van talloze reizigers tastbaar en zichtbaar te maken. In deze inspirerende omgeving worden hun dromen en verzuchtingen tot leven gewekt. (Red Star Line Museum. (z.j.). Geraadpleegd van https://www.antwerpen.be/nl/info/53675a99b0a8a7d74c8b4580/red-star-line-museum)

Na het bezoek gingen we met een groep richting station en richting huis. Deze terugreis was anders dan alle andere. We waren met een grotere groep en we maakten het gezellig op de trein. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten