vrijdag 4 december 2015

Dag 1

De dag startte met een briefing over wat ons te wachten stond de hele week. Dit was kort aangezien we een druk programma voor de boeg hadden. We werden vooraf in groepen verdeeld en konden meteen na de briefing aan de slag.

Mijn eerste activiteit was een theaterstuk 'Lokaal G1.25' van een organisatie uit Nederland, namelijk 'Theater aanZ'. 

"Met interactieve voorstellingen wil Theater AanZ haar maatschappelijke bijdrage leveren aan de acceptatie en tolerantie van (seksuele) diversiteit. Gelijkwaardigheid, sociale veiligheid en emotionele ruimte van ieder individu staat hierbij voorop. Het ontwikkelen van een visie en het maken van een beleid over seksuele diversiteit op school en/of bij maatschappelijke organisaties is een belangrijke doelstelling van de voorstellingen. Daarmee kan uitsluiting en discriminatie van jongeren, leerlingen, studenten en docenten voorkomen worden." ("Missie Theater AanZ", z.j.)


www.theater-aanz.nl


Het was een interactief toneel waarbij de 'kijker' aan het denken werd gezet.  Lokaal G1.25 ging over vriendschap en homoseksualiteit en speelt zich af tussen vier leerlingen in een klaslokaal. Het ging vooral over homoseksualiteit en dat dit nog altijd een moeilijk thema is onder jongeren. De voorstelling is in principe bedoeld voor leerlingen in de tweede en derde graad. Via theater probeert Theater aanZ het onderwerp bespreekbaar te maken in klassen.

Niet alleen moest ik nadenken over de gegeven realistische situaties maar er werd ook input van mij en anderen gevraagd. Naargelang onze antwoorden werden bepaalde situaties veranderd in het toneelstuk en opnieuw gespeeld al dan niet met improvisatie. Er werd ook gevraagd of ik mijn 'idee van aanpakken' wilde uitvoeren samen met de acteurs. Dit was de eerste keer dat de studenten van 1 baso mij (aan het woord) zagen. Aangezien ik een late inschrijver ben en niet veel studenten kende. Dit kreeg een toffe wending voor mij, aangezien mensen mij aanspraken tijdens de introductieweek en 'het toneel' een gemakkelijke ijsbreker werd.

Ik vond het toneel enorm boeiend omdat het vooral goed geacteerd werd door alle acteurs en omdat het zo origineel gebracht werd. Bepaalde situaties voelde zo echt aan dat ik medelijden had voor de personages. Het thema werd zo slim aangepakt dat je niet anders kan dan nadenken over de thema's en onderwerpen. De harde realiteit over pesten en homoseksualiteit werd ons duidelijk gemaakt en dit was voornamelijk confronterend. Ik hoop dat de voorstelling in vele scholen gebracht mag worden en naar mijn voorkeur zou dit een verplichte activiteit moeten zijn in het onderwijs. Begrijpelijk maar jammer mochten er geen foto's genomen worden en heb ik niet veel bewijsmateriaal voor deze activiteit.

Missie Theater AanZ. (z.j.). Geraadpleegd op 24 november, 2015, van http://www.theater-aanz.nl/theater-aanz/missie/



Na het middagmaal werd er een tweede activiteit voorzien in het wetenschapspark, Oostende. We bezochten het GreenBridge. 





Dit bedrijf speelt een belangrijke rol voor innovatieve technologiebedrijven die toekomstgerichte energie oplossingen willen uitwerken. GreenBridge brengt ondernemers samen om hen de kans te geven elkaar direct of indirect te versterken in hun successen. GreenBridge wil alle technologie bedrijven in de regio die geloven in duurzaamheid ondersteunen met kantoorruimtes en dienstpakketten op maat. De twee belangrijkste pijlers bij Greendbridge zijn "energie efficiëntie" en "blue energy".


Blue Energy:

Soorten

  • Offshore windenergie
    • Windenergie is energie die gewonnen wordt door de bewegingsenergie van lucht (wind) om te zetten in een bruikbare vorm, bijvoorbeeld in elektriciteit .Windenergie is de sterkst ontwikkelde poot binnen hernieuwbare energie. Offshore wijst er op dat dit zich op enige afstand van de kust (aflandig) bevind.
  • Golfenergie
    • Golfenergie is een bron van energie met een geschat potentieel van 3.7 TW. Verschillende kaarten geven aan dat tegen 2020 ongeveer 3.5 GW zal geïnstalleerd zijn in Europa. Er wordt verwacht dat dit zal toenemen tot ongeveer 180 GW in 2050. Momenteel is de markt van golfenergie helemaal niet geconsolideerd, met veel concepten en apparaten die tegen elkaar racen. De grote uitdagingen zijn: welk type technologie of welk concept gebruiken bij welke condities, hoe de energie-opbrengst verhogen, hoe de robuustheid verhogen, ... 
  • Getij-energie
    • Getij-energie is energie die wordt gewonnen door gebruik te maken van het verschil in waterhoogte tussen eb en vloed. Op de open oceaan is dit slechts enkele decimeters, maar door de bijzondere vorm van sommige kusten waar grote trechtervormige inhammen bestaan kan het waterhoogteverschil op zulke plaatsen tot vele meters oplopen, voldoende om bij vloed het hoge water achter een dam te vangen en dit bij laag water via turbines gekoppeld aan generatoren terug te laten lopen. (Wat is Blue Energy. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.greenbridge.be/wat-blue-energy)

Energy efficiëntie:



Er is een continue drang om de efficiëntie van systemen te verhogen. Hierdoor kan er veel energie worden bespaard. Veel ondernemers zitten met nieuwe ideeën die ze graag de markt op willen brengen. Het kunnen kwantificeren van de energie-winst is een belangrijk element om een klant te kunnen overtuigen. Het meest geloofwaardige is een test die is uitgevoerd onder reële testomstandigheden en waarbij data beschikbaar


is van gelijkaardige technologieën.

GreenBridge beschikt daarom over een demonstrator die is uitgerust met een overvloed aan meetinfrastructuur waarbijsystemen zoals warmtepompen, batterijen, PV-panelen, windturbines en ventilatiesystemen worden gemonitord.

Naast de fysische gegevens van de aanwezige technologieën worden ook de meteorologische data en degebruiksgegevens van het gebouw verzameld. Alle verzamelde meetgegevens kunnen op afstand worden uitgelezen. Door de unieke link met de kennisinstellingen kan naast het aanleveren van de meetgegevens ook een meetrapport met waardevolle suggesties worden opgesteld. (Energie Efficiëntie. (z.j.). Geraadpleegd van http://www.greenbridge.be/onderzoeksinfrastructuur-voor-energie-efficientie-0)


Het bezoek aan GreenBridge was interessant tot op een bepaald moment. Soms ging het te lang door over windenergie en verloor ik soms de aandacht (de ijzige wind hielp ook niet). Soms was het ook te technisch waardoor het de ene oor in ging en de andere er uit. Ik kon dit bezoek ook moeilijk plaatsen in mijn vakstudies (Engels - PAV). Het thema energiebewustzijn en onze ecologische voetafdruk zou ik kunnen gebruiken in de lessen PAV, maar dan aangepast (vereenvoudigd) aan de leerlingen. 

Dit was de laatste activiteit van de dag. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten